پمپ دیافراگمی یک نوع پمپ برای جابجایی هیدرولیکی یا مکانیکی است که  ترکیبی از عملکرد رفت و برگشتی و یک شیر فلپر یا یک شیر توپی برای انتقال مایعات را دارا می باشد. در حقیقت پمپ های دیافراگمی خود پرایمینگ هستند و برای مایعات چسبناک ایده آل می باشد. تقریباً تمام صنایع بزرگ از پمپ های دیافراگمی استفاده می کنند. آنها معمولاً برای جابجایی سیالات ساینده از جمله بتن یا اسیدها و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در اتومبیل و هواپیما هم رایج هستند. از طرفی به عنوان پمپ غشایی، پمپ دیافراگمی دوگانه هوا (AODD) یا پمپ دیافراگمی پنوماتیک نیز شناخته می شود. در ادامه می‌توانید مطلبی که کارشناسان صنعت تجهیز آماده کرده اند را جهت دریافت راهنمای انتخاب پمپ دیافراگمی مطالعه فرمایید.

طرز کار پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی از حرکت بالا و پایین یک سطح فنجانی و کشسان برای تولید جریان مایع استفاده می کنند. این سطح که در داخل پمپ یافت می شود، معمولاً از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE)، تفلون، لاستیک مصنوعی یا مواد مشابه ساخته شده است. وقتی که سطح به داخل مایع فشار وارد می کند؛ مقدار مشخصی از مایع را جابجا خواهد کرد.  از طرفی هم وقتی که از مایع بیرون کشیده می شود، مایع بیشتری به داخل می کشد. پمپ دیافراگمی از شیرهای چک برای جلوگیری از برگشت سیال از شیر ورودی استفاده می کند. از پمپ های دیافراگمی می توان برای اندازه گیری، دوز و انتقال مایعات استفاده کرد. آنها برای مایعات خورنده یا غیر خورنده مناسب هستند. طراحی دیافراگم به این معنی است که هیچ لوله ای بر اثر پوسیدگی یا شکستن در اثر سایش یا خوردگی از بین نمی‌رود.
پمپ های دیافراگمی از سیال هیدرولیک یا پیستون برای کنترل حرکت دیافراگم استفاده می کنند. به عنوان مثال، پمپ های دیافراگمی تفلون برای کاربردهای صنعتی با دقت بالا و فشار بالا استفاده می شود.

اینجا بخوانید: نحوه نصب پمپ دیافراگمی

انواع پمپ های دیافراگمی

انواع پمپ های دیافراگمی را می توان بر اساس مکانیزم محرک آنها و اینکه تک کاره یا دو کاره هستند دسته بندی کرد. مکانیزم های محرک دیافراگم در پمپ های دیافراگمی با مکانیسم های مختلفی هدایت می شوند. شما می‌ توانید از طریق سایت تجهیز صنعت مطلب راهنمای انتخاب و خرید پمپ دیافراگمی را مطالعه کرده و سپس خرید خود را انجام دهید.

پمپ دیافراگمی مکانیکی

این پمپ ها با استفاده از یک اتصال مکانیکی رفت و برگشتی ساده و قوی که مستقیماً به دیافراگم متصل است، کار می کنند. این معمولاً یک مکانیزم میل لنگ یا چرخ دنده است که چرخش موتور را به حرکت رفت و برگشتی پیوند (فنجره، پیستون، پیستون) متصل به دیافراگم تبدیل می کند. جریان با تغییر طول ضربه یا سرعت پمپ تنظیم می شود. این پمپ ها ویژگی های مشابه پمپ های پیستونی و پمپ های پلانجری دارند.

هیدرولیک

این پمپ ها یک سیال هیدرولیک میانی را در طرف مقابل دیافراگم اجرا می کنند. سیال توسط یک پیستون یا پیستون تحت فشار قرار می گیرد تا دیافراگم را خم کند. این پمپ ها مشابه پمپ های مکانیکی عمل می کنند، اما سیال هیدرولیک به جای اتصال مکانیکی با دیافراگم در تماس است. جریان با تنظیم سرعت پمپ یا مقدار سیال هیدرولیک موجود تغییر می کند.

برقی

این پمپ ها دارای یک موتور الکتریکی هستند که آهنربای برقی را کنترل می کند. در حقیقت وقتی که شیر برقی فعال می شود، نیروی مغناطیسی ایجاد می کند که با یک قطعه فلزی فرو مغناطیسی روی دیافراگم تعامل داشته و باعث خم شدن آن می شود و در نهایت دبی با تغییر سرعت پمپ تنظیم خواهد شد.

هوا

پمپ های دو اثره (دیافراگمی دوگانه) هستند که از هوای فشرده برای هدایت دو دیافراگم جداگانه استفاده می کنند. جریان هوا به طور متناوب بین دیافراگم ها از طریق یک شیر شاتل انجام می شود. دبی با تنظیم فشار هوای عرضه شده به پمپ تغییر می کند.

سخن پایانی

پمپ های دیافراگمی جزو دسته ابزارآلاتی هستند که بسیار کاربردی بوده و در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، این پمپ ها انواع مختلفی دارند که هر مدل از آنها طرز ساخت و کارکرد نسبتا متفاوتی را نیز دارا هستند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خودتان و اطلاعاتی که در این باره کسب نموده اید، ابزار مورد نظرتان را تهیه و خریداری نمایید. همچنین راهنمای انتخاب پمپ دیافراگمی سایت تجهیز صنعت نیز می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *